Розвиток мислення. Ігри та вправи для дітей.
![]() |
Розвиток мислення у дітейІгри та вправи для дошкільнят сприяють розвитку розумового процесу. Ігрові заняття допоможуть дитині навчитися міркувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, аналізувати. Вчимо дітей самостійно мислити. |
Що таке мислення.
Простіше кажучи, це мислення - пізнання сутності речей, уміння узагальнювати, знаходити родинні зв'язки між речами і предметами, уміння міркувати та мислити.
![]() |
Для наведених нижче ігор радимо безкоштовно роздрукувати картки з картинками з різних тематик. Теми: Домашні тварини, овочі, предмети побуту, дикі тварини та ін. Завантажити та роздрукувати >>> |
Ігри для дітей на розвиток мислення.
- "Що зайве". Вибрати з декількох карток з картинками зображення з зайвим предметом.
- "Опиши словами".Відкриваючи картку з картинкою, і не показуючи її іншим гравцям потрібно постаратися описати словами, що зображено у тебе на картинці, при цьому сама назва предмета називати не можна.
Це дуже цікава гра для будь-якого дитячого віку. В магазинах вона продається під назвою "Alias для дітей". Ми пропонуємо зробити Аліас своїми руками >>>
- "Подобається - не подобається". Можна грати з картками, а можна словесно. Вибираємо предмет, чи явище і розповідаємо що саме подобається, а що ні, тобто оцінюємо предмет. Наприклад, картинка кішки: подобається - м'яка, приємна на дотик, игручая, ловить мишей...; не подобається - дряпається, тікає і т. д.
- "Назви одним словом". Називаємо кілька предметів одним словом. наприклад, при названих словах тарілка, чашка, ложка - потрібно озвучити слово "посуд".
- "Буває - не буває". Варіант гри "їстівне-не їстівне". Кидаємо м'яч і говоримо правду або небилиці. При правильній фрази дитина ловить м'яч, при виявленні помилки - треба відкинути м'яч. Зразкові небилиці: літак пливе по морю, квадратний м'ячик, солоний цукор.
- "Відповідаємо швидко". Теж гра з м'ячем. Дорослий кидає м'яч дитині з назвою предметів (іменником), а дитина повинна швидко назвати прикметник. Можна домовиться що малюк буде називати тільки кольору предметів. Наприклад: огірок - зелений, сонце - жовте, стеля - білий... Як варіант, можна ускладнити гру: дорослий буде говорити те іменники, прикметники по черзі. Якщо гравець сказав відповідь невпопад, і він не відповідає дійсності - батько і дитина міняються місцями.
![]() |
Ігри зі словникамиДля цих ігор рекомендуємо придбати спеціальні дитячі словники: тлумачний, словник синонімів і антонімів, фразеологічний. Ці навчальні матеріали стануть в нагоді вашій дитині не тільки для ігор. Докладніше про словники для гри з ними >>> |
- "З тлумачним словником". Граємо в гру "опиши словами", тільки з тлумачним словником. Батько читає визначення з дитячого тлумачного словника, дитина вгадує про що йде мова.
- "Фразеологічний словник". Тут потрібно спробувати пояснити зміст фраз, таких як: "повісити ніс", "ситий по горло", "простіше паренной ріпи"...
- “Гра. Перевертиши". (Словник антонімів) Спробуйте розповісти казку малюкові по іншому: замінюйте ключові слова антоніми. Зразкові казки: "Пес без капелюха" (Кіт у сопагах), "Синій чобіток" (червона шапочка)... Міняємо не тільки назву казки, але і по мірі можливості зміст.
Розвиток мислення у дітей
У дітей становлення мислення проходить через певні етапи.
1 етап. Наочно-дієве мислення.
Дитина на практиці вирішує примітивні задачі крутить, тягне, відкриває, натискає. Тут він на практиці виявляє причину з наслідком, такий своєрідний метод проб і помилок. Таким мисленням володіє не тільки дитина, часто і дорослі їм користуються.
2 етап. Наочно-образне (Конкретно-наочне) мислення.
На цьому етапі дитині не обов'язково здійснювати дії руками, він вже здатний образно (наочно) уявити, що буде, якщо він вчинить якесь дію.
3 етап. Словесно-логічне (Абстрактно-логічне) мислення.
Найскладніший процес мислення для дітей. Тут дитина оперує не конкретними образами, а складними абстрактними поняттями, вираженими словами. Наприклад, в ранньому дитинстві певне слово асоціюється у дитини з конкретним, показували їм предметом. Наприклад, при слові кішка дитина молодшого дошкільного віку уявляє собі саме свою кішку, і може здивується, що іншу кішку теж звуть кішкою. Діти старшого дошкільного віку поняття "кішка" вже можуть узагальнити. Дитина з розвиненим словесно-логічним мисленням здатний оперувати такими наприклад, абстрактними поняттями як час і простір.
При правильно розвиненому мисленні людина здатна:
* Аналізувати - розділяти предмети або явища на складові компоненти.
* Синтезувати - об'єднувати розділені аналізом з виявленням при цьому істотних зв'язків.
* Порівнювати - зіставлення предмети і явища, при цьому виявляти подібності і відмінності.
* Класифікувати - групувати предмети за ознаками.
* Узагальнювати - об'єднувати предмети за загальними істотними ознаками.
* Конкретизувати - виділяти приватне із загального.
* Абстрагувати - виділяти якусь одну сторону або аспект предмета з ігноруванням інших.
Інформація на Вікіпедії: Мислення