Розвиток мислення. Ігри та вправи для дітей.

розвиток мислення у дитини  

Розвиток мислення у дітей

Ігри та вправи для дошкільнят сприяють розвитку розумового процесу. Ігрові заняття допоможуть дитині навчитися міркувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, аналізувати. Вчимо дітей самостійно мислити.

 

Що таке мислення.
Простіше кажучи, це мислення - пізнання сутності речей, уміння узагальнювати, знаходити родинні зв'язки між речами і предметами, уміння міркувати та мислити.

 

Ігри на розвиток мислення   Для наведених нижче ігор радимо безкоштовно роздрукувати картки з картинками з різних тематик. Теми: Домашні тварини, овочі, предмети побуту, дикі тварини та ін.
Завантажити та роздрукувати >>>

 

Ігри для дітей на розвиток мислення.

 

  • "Що зайве". Вибрати з декількох карток з картинками зображення з зайвим предметом.

 

  • "Опиши словами".Відкриваючи картку з картинкою, і не показуючи її іншим гравцям потрібно постаратися описати словами, що зображено у тебе на картинці, при цьому сама назва предмета називати не можна.

Це дуже цікава гра для будь-якого дитячого віку. В магазинах вона продається під назвою "Alias для дітей". Ми пропонуємо зробити Аліас своїми руками >>>

 

  • "Подобається - не подобається". Можна грати з картками, а можна словесно. Вибираємо предмет, чи явище і розповідаємо що саме подобається, а що ні, тобто оцінюємо предмет. Наприклад, картинка кішки: подобається - м'яка, приємна на дотик, игручая, ловить мишей...; не подобається - дряпається, тікає і т. д.

 

  • "Назви одним словом". Називаємо кілька предметів одним словом. наприклад, при названих словах тарілка, чашка, ложка - потрібно озвучити слово "посуд".

 

  • "Буває - не буває". Варіант гри "їстівне-не їстівне". Кидаємо м'яч і говоримо правду або небилиці. При правильній фрази дитина ловить м'яч, при виявленні помилки - треба відкинути м'яч. Зразкові небилиці: літак пливе по морю, квадратний м'ячик, солоний цукор.

 

  • "Відповідаємо швидко". Теж гра з м'ячем. Дорослий кидає м'яч дитині з назвою предметів (іменником), а дитина повинна швидко назвати прикметник. Можна домовиться що малюк буде називати тільки кольору предметів. Наприклад: огірок - зелений, сонце - жовте, стеля - білий... Як варіант, можна ускладнити гру: дорослий буде говорити те іменники, прикметники по черзі. Якщо гравець сказав відповідь невпопад, і він не відповідає дійсності - батько і дитина міняються місцями.

 

08.jpg  

Ігри зі словниками

Для цих ігор рекомендуємо придбати спеціальні дитячі словники: тлумачний, словник синонімів і антонімів, фразеологічний. Ці навчальні матеріали стануть в нагоді вашій дитині не тільки для ігор. Докладніше про словники для гри з ними >>>

 

  • "З тлумачним словником". Граємо в гру "опиши словами", тільки з тлумачним словником. Батько читає визначення з дитячого тлумачного словника, дитина вгадує про що йде мова.
  • "Фразеологічний словник". Тут потрібно спробувати пояснити зміст фраз, таких як: "повісити ніс", "ситий по горло", "простіше паренной ріпи"...
  • “Гра. Перевертиши". (Словник антонімів) Спробуйте розповісти казку малюкові по іншому: замінюйте ключові слова антоніми. Зразкові казки: "Пес без капелюха" (Кіт у сопагах), "Синій чобіток" (червона шапочка)... Міняємо не тільки назву казки, але і по мірі можливості зміст.

 

Розвиток мислення у дітей

У дітей становлення мислення проходить через певні етапи.

 

1 етап. Наочно-дієве мислення.
Дитина на практиці вирішує примітивні задачі крутить, тягне, відкриває, натискає. Тут він на практиці виявляє причину з наслідком, такий своєрідний метод проб і помилок. Таким мисленням володіє не тільки дитина, часто і дорослі їм користуються.

 

2 етап. Наочно-образне (Конкретно-наочне) мислення.
На цьому етапі дитині не обов'язково здійснювати дії руками, він вже здатний образно (наочно) уявити, що буде, якщо він вчинить якесь дію.

 

3 етап. Словесно-логічне (Абстрактно-логічне) мислення.
Найскладніший процес мислення для дітей. Тут дитина оперує не конкретними образами, а складними абстрактними поняттями, вираженими словами. Наприклад, в ранньому дитинстві певне слово асоціюється у дитини з конкретним, показували їм предметом. Наприклад, при слові кішка дитина молодшого дошкільного віку уявляє собі саме свою кішку, і може здивується, що іншу кішку теж звуть кішкою. Діти старшого дошкільного віку поняття "кішка" вже можуть узагальнити. Дитина з розвиненим словесно-логічним мисленням здатний оперувати такими наприклад, абстрактними поняттями як час і простір.

 

При правильно розвиненому мисленні людина здатна:
* Аналізувати - розділяти предмети або явища на складові компоненти.
* Синтезувати - об'єднувати розділені аналізом з виявленням при цьому істотних зв'язків.
* Порівнювати - зіставлення предмети і явища, при цьому виявляти подібності і відмінності.
* Класифікувати - групувати предмети за ознаками.
* Узагальнювати - об'єднувати предмети за загальними істотними ознаками.
* Конкретизувати - виділяти приватне із загального.
* Абстрагувати - виділяти якусь одну сторону або аспект предмета з ігноруванням інших.
Інформація на Вікіпедії: Мислення